Welkom

Quilts met een verhaal
Kijk ook op mijn site www.sandraskeus.nl

maandag 3 februari 2014

Pannenlappen voor Valentijn

 
Tja, Ik heb wel eens een uurtje dat ik me verveel. 't komt niet vaak voor maar deze keer toch wel. Tussen 2 projecten in ( ik moet wachten op stof voor het volgende project ) kan ik even wat anders doen.
En omdat ik toch wel bezig ben met de pannenlappen wedstrijd bedacht ik het volgende.
 
Pannenlappen voor Valentijn.
 
Wat heb je nodig voor dit maffe idee!!
Een paar pannenlappen kant en klaar van de XENOS van € 0.76 per stuk! Daar kan ik zelf geen pannenlappen voor maken met een soort thermovulling die weer X kost in een quilt winkel.
Dus koop een  paar goedkope ietwat saaie rode vierkante pannenlappen. 
Meet ze op. Neem een vel A4 en vouw deze dubbel. Teken even een lijn hoe groot de pannenlappen zijn en teken dan de helft van een hart. Knip dit hart uit.
 
 
Leg het hart op de pannenlappen (zie het kaartje hangt er nog aan!) en kijk of ze niet te groot zijn of te klein, dan moet je het patroontje iets vergroten. (want het is zonde te veel weg te knippen)
 
 
 
Haal het band van de lappen. Knip of scheur het niet kapot want je hebt het straks weer nodig.
Leg het hart op de lappen en trek het om met een potlood.
 
 
Knip de harten uit.
  
 
Neem het band en leg dit band op het randje van het hart. Begin in het midden van de bovenkant. Begin met het stukje waar het lusje zat op de oorspronkelijke lappen. Dit laat je hangen. (zie foto) Ga helemaal rond. Dit werkt goed want het band is een beetje rekkerig. 

 
Gebruik de spelden dwars op de naad want dan kun je er later zo overheen stikken.
Aan het eind knip je het teveel aan band af op een naadje na. Het uiteinde vouw je dubbel zodat de rafel wegvalt.
LET OP: Het stiksel van het begin en het eind laat je TEGEN elkaar aan vallen. Dan kun je het makkelijker omvouwen naar de achterkant. 

 

Vouw het randje naar de achterkant en speld dit weer vast met de rafel naar binnen met de spelden dwars. Net iets over het stiksel. Als je helemaal rond bent, draai je de pannenlap om en stikt in de naad langs het randje.Ja je stikt nu over de spelden die je niet ziet(....tik...tik...doet je naald soms.... )Zo stik je gelijk het randje aan de achterkant vast.  

 En ben je aan het eind dan verleg je de pannenlap en stik je over het lusje zodat de naad mooi plat valt. Hecht af.
 
Vouw het uiteinde van het lusje dubbel en zet dit met de naaimachine vast.
 
 
Dat was de eerste....
 
 
De tweede gaat al gelijk een stuk makkelijker  en is in notime klaar!
 
 
Dat ziet er toch beter uit dan een paar vierkanten. En kost bijna niets!
en effe tussendoor, deze pannenlappen doen niet mee aan de wedstrijd hoor!
Een fijne dag!
Hartelijke groet, Sandra

2 opmerkingen:

  1. Wat een superleuk idee! Ik ga morgen effe naar de Xenos! Bedankt voor de leuke tip!
    groet, Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Alvast bedankt voor je reactie.....